POSTED ON Selasa, Januari 28, 2014 by Nuur Shahirah \\



Bismillah

2005
Foyer Sekolah Kebangsaan Bandar Rinching

"Okay, sit down please. So, for this English Week I would like to ask one volunteer to share with all students one or maybe more proverbs. The proverbs that I pasted on the wall. Anyone?"

*no answer*

"Emm, no volunteer? Okay, I'll pick anyone ya. Ahha. Shahirah?"

She stood there and tried to find the proverb in her memory. 
A few second later,

"Emm. Honesty is the best policy."

The only one she remembered. Simple yet perfect. At least she got one. Haha

***

HONESTY IS THE BEST POLICY

Tolong jangan translate proverb di atas. Make it simple. 

DON'T LIE

Bila kita bercakap tentang kejujuran (honesty) agak-agak apa yang muncul dalam fikiran kita? Emm. Jujur, jangan menipu dan bla bla bla. Mudah sangat kita cakap jujur macam tu macam ni.

Be honest. Be honest. Be honest my dear. Honest to yourself, your friends, your family and to make it simple, be honest to everyone!

Sejauh mana jujur kita tu? Sejauh mana kita taruhkan kejujuran kita kononnya jujur itu pada orang lain. Dan sedalam mana kita jujur dengan diri sendiri.

_______________________________________________________________________________

"Weh, lama tak nampak dekat surau. Pi mana?"

"Tak pergi mana lah. Ada je. Kat rumah."

"Kau okay dak ni? Lembik semacam je aku tengok."

"Eh okay lah. Ni ada depan mata hang. Sihat walafiat je kan? Haa rasa-rasa tak demam tak apa pun."

"Ni mutabaah amal okay?"

"Emm, okay lah. Camtu lah."

"Hari ni ada buat dhuha?"

"....."

"Ma'thurat?"

"..."

"Kau tipu aku eh."

"Mana ada."

"Dah tu apa?"

"Cuma tak jujur je."

"Haa bagus lah tu. Aku tanya kau. Jujur tu apa?"

"Jujur lah. Cakap benda betul. Seikhlas mungkin."

"Lepas tu tadi tipu aku tu jujur ke tak?"

"Mana tipu lah. Aku jawab je kan."

"Tipu lah tu. Sama je dengan tak jujur. Tak cakap benda betul. Kata okay tapi bila aku tanya senyap. Zahirnya memang lah okay. Dalaman kau macam mana?"

"Yelah, aku salah. Tak jujur dengan kau."

"Dan tak jujur dengan diri sendiri."

"Sebab?"

"Kau tahu kau tu tak okay. Tapi kau tipu. Kononnya okay. Lepas tu taknak betulkan. Dah lama tak datang surau. Kesian aku tau jalan sorang-sorang."

"Aku bukan taknak. Tapi.."

"Haa tu dia. Jangan banyak bagi alasan. Jujur dengan diri sendiri. Kau tahu kau tak okay, cari jalan betulkan bukan biarkan. Macam mana kau nak jujur dengan aku kalau dengan diri sendiri tak jujur,Naufal."

"Emm agaknya selama ni mungkin aku banyak tak jujur dengan orang kot. Dah dengan diri sendiri tak jujur. Kadang tahu ni salah tu salah, tapi nak jugak buat kata betul."

"Naufal, aku ni dah lama kenal kau. Aku tahu kau bukan macam tu. Cuma mungkin kali ni je kot kau lupa. Takpelah, aku ingatkan. Esok aku lupa kau ingatkan."

"Jom."

"Pi mana?"

"Badminton! Haha. Aku selama ni tak jujur kat diri sendiri kata badan aku ni dah okay takyah exercise. Padahal haaa berat dah rasa lama tak main. Hehe."

"Haha pandai kau eh. Terasa aku. Okay jom!"

*****

Dalam hidup ni sedar tak sedar dengan diri sendiri pun kita kadang tak mampu jujur, apatah lagi dengan orang lain. Senang kata, suka tipu diri sendiri. Yang salah dikata betul sebab nafsu. Ikut sangat apa yang nafsu nak. Nafsu yang kalau di bagi makan sampai bila takkan kenyang. Nak lagi nak lagi. Akhirnya melibatkan orang sekeliling. Ketidakjujuran yang membunuh diri sendiri, membunuh orang lain. Rasa-rasanya lah kan mampu ke kita maafkan ketidakjujuran orang yang selama ni kita sangka jujur? Jujur yang kita kaburi dengan nafsu semata. 

Dan mungkin jugak sebab diri sendiri tak jujur dengan diri sendiri.
Sebab tu agaknya orang tak jujur dengan kita?

To be honest, we are not being honest to our own Creator. That's it.

Nak salahkan orang lain boleh kalau orang tu tak jujur dengan kita.
Nak salahkan diri sendiri pun boleh sebab mudah sangat percaya.

Tapi kita takkan dapat apa pun kalau terus salah menyalahkan.
Nak jadi macam bangau dalam lagu Bangau oh Bangau?

Back to the basic.

Relationship with The Divine.

Mak kata

Orang buat kita takpa. Biarlah nak buat apa cakap apa pandang macam mana buruk pun. Itu urusan dia dengan Allah. Kita jangan balas.

Hari ini, saya berdiri atas satu prinsip.

Prinsip hidup.

HONESTY IS THE BEST POLICY

Kepada diri sendiri, mohon jujur pada diri sendiri dan pada Yang Maha Mengetahui.

Kepada yang pernah jatuhkan diri ini dengan ketidakjujuran, jujurnya kemaafan belum terukir pun.

Honestly,
I'm writing this entry because of the pain.
The pain that taught me a lot.
So, thank you for not being honest.

What doesn't kill me makes me stronger
Stand a little taller
What doesn't kill me makes a fighter
Footsteps even lighter


P/S: Ampun kalau sikit banyak mungkin lebih pada cerita sendiri. Untuk peringatan diri sendiri. Dan semua pastinya. ;)


{nuurshahirah}
0049 





Label: , ,


3 comment(s)