POSTED ON Ahad, Januari 26, 2014 by Nuur Shahirah \\


Semasa dalam fatrah imtihan hari tu, hati membuak-buak nak menulis dekat sini. Sebabnya dah lama sangat rasa tinggal. Lama. Really. How to start it over ya? Ohh ya forgot something.

Bismillah.

So, shall we?

Emm, entri kali ni mungkin bukan entri yang biasa. Maksud saya yang macam sebelum ni. Boleh jadi terlebih panjang dan TAK MUNGKIN terlebih pendek. 

Right now, i got that feeling. That feeling when i am trying to find myself. Throwing all those bad things far away. Far far away. 

Okay. Semester 3. Terlalu banyak yang mengajar. Terlalu banyak yang menyakitkan. Dan terlalu banyak juga yang menggembirakan. Tak terkira. I couldnt even count my tears, my laugh and my smiles! Today, right now, i wanna share something. Something that taught me a lot. Sesuatu yang menjatuhkan tetapi menghidupkan. 

Satu. 
Satu perkataan.

HARAPAN.

Harapan boleh jadi menghidupkan.
Harapan juga boleh mematikan.

Harapan yang menghidupkan itu harapan yang berpaksikan pada Yang Satu.
Harapan yang mematikan itu harapan yang berpaksikan insan yang lemah-- MANUSIA.

Rasa macam baru kelmarin bermain dengan janji. Ya. Janji manusia. Entah kenapa mudahnya manusia bermain dengan janji. Begitu begini. Memberikan seribu satu harapan. Harapan yang bukan setinggi bangunan Lego mainan adik kita tu. Tapi setinggi yang tak tercapai dek akal. Dan bertanya pada diri sendiri, kenapa begitu mudah memandang dengan penuh harapan sebuah harapan yang belum tentu terbina. Yang mungkin sahaja baru dilakar lukisannya.

Jawapannya mudah. Kerana butanya mata hati. Flashback dalam kuliah Akidah semester ni. Ustaz selalu sebut "mata hati, mata hati, mata hati".

And selepas hilangnya harapan, mahu dikutip kembali. As easy as that?

Saat hilang harapan, macam hilang apa je. Serius. Dan datang si ibu. Menenangkan. Membangkitkan sebuah sejarah lalu. Yang mungkin hampir serupa. Dan sebab dengan kata-kata si ibu itu, sampai hari ini takkan mampu kutip balik harapan yang pernah mahu dikembalikan. 

Dua.
Dua kalimah.

JUST BELIEVE.

Ya, cuma percaya. And I'm wondering, is there any difference between believe and trust? And right now I'm using 'believe' not 'trust'. Bagi saya dua perkataan ini berbeza. Jangan sebut dari segi bahasa ya. Saya bukan guru bahasa apatah lagi kamus bergerak. And please i wont ask all of you like this, " Define trust. Define believe." Ohh rasa macam exam pulak kan. Come on guys, let's define it by our own perspective, our own experiences and our own thought. Be brave to bring out the ideas! 

TRUST--PERCAYA

"Kau tak percaya aku ke? Heyy aku dah lama kot kawan dengan kau. Percaya eh, boleh?"

Dialog ala-ala dengan kawan baik kononnya. Macam kita biasa cakap dengan kawan kita tu. Ada ke kita cakap macam ni

"Yakin dengan aku lah. Aku kawan kau dah lama kan."

Jarang kan kita guna yakin. Selalunya kita guna percaya. Dengan orang sekeliling. 

Then,

BELIEVE--YAKIN

Biasa macam ni kita dengar

"Kau kena yakin, kena yakin dengan diri sendiri yang kau boleh buat."

"Yakin dengan Allah Im, kau takkan jatuh. Percaya cakap aku."

Ohh ini semua macam ayat drama rasanya. Apa yang nak disampaikan dekat sini, boleh nampak dekat mana kekuatannya dua perkataan ni. 

Feel this,

"Trust yourself, Nuur. You can do this. Yes, you can."

"Believe in yourself, Nuur. You can do this. Really, believe!"

Dalam dua perkataan ni, dalam 'believe' itu semacam lagi kuat, lagi teguh rasanya. Dan ia jadi lebih kuat bila kita yakin dengan Yang Maha Kuasa. Percaya? Percaya itu auranya tak sekuat yakin. 

Tengok Rukun Iman.

Beriman dengan Allah.
Beriman dengan Malaikat.
Beriman kepada kitab
Beriman kepada Rasul.
Beriman kepada Hari Kiamat.
Beriman kepada qadha dan qadar.

Dan saya meletakkan kekuatan 'yakin' sepertimana kita beriman dengan rukun iman yang enam. Kenapa? Sebabnya, boleh ke kita kata kita beriman semudah kita cakap, 

"Ohh aku percaya dia tu. "

Tak kan? Beriman itu dengan kukuhnya akidah. Tak usah cerita panjang lebar. Syarahnya tak layak saya bagi sebab saya sendiri menadah ilmu akidah dari pensyarah. Hari ini, bila sedang menulis ni, ya baru teringat kenapa semester ni terlalu banyak yang terjadi. Dan Allah kirimkan ilmu akidah yang setiap pagi Rabu 8 pagi kami pergi kuliah. Dan ya dengan tahan matanya mengantuk, dengan belajar dalam bahasa arab penuh! Bukan merungut, tapi hari ni mungkin baru dapat ibrah. Bila kita mendalami ilmu akidah walaupun sikit, sedikit sebanyak banyak membantu. Sejauh mana kita yakin dengan apa aturanNya. Kadang senang sangat cakap,

 " Ye aku tahu ni ujian.Tahu."

Tapi dalam hati merungut macam-macam. Itu tak kena ini tak kena. Dan kembali pada topik asal. 

Just believe. Yes, believe. Kita yakin. Yakin itu kalau betul kita pegang, mampu menggugat percaya.

Macam mana ya YAKIN boleh menggugat PERCAYA? Sedangkan lebih kurang sama je rasanya. Ye tak?

My answer is NO.
_________________________________________________________________________________

"Rash, aku sedih."

"Sebab?"

"Sebab aku percaya dekat orang yang salah."

"Come on lah Fik, kau cuma percaya je."

"Percaya je kau cakap? Ingat senang ke aku nak percaya orang?"

"Eh sabaq sabaq. Calm down. I'll explain to you."

"Okay."

"Aku tanya eh, kau percaya tak kalau aku janji dengan kau yang esok aku akan pergi kedai depan tu belikan kau aiskrim?"

'Dah kenapa tetiba aiskrim pulak?"

"Haish, jawab je lah."

"Percaya lah. Kau mana pernah menipu aku."

"Yeke aku tak pernah menipu?Macam mana kalau kali ni aku tipu kau?Amacam?"

"Eshhh kau ni, dah aku percaya janganlah meragukan aku pulak."

"Seriously, I'm asking you. What if I'm lying?"

"Aiii kau ni. Kalau kalau kalau! Tengok kan aku dah ragu dengan kau."

"See?"

"See apa nya? Tak faham der."

"Kau tengok, dengan aku yang selama ni percaya dekat aku, yang kononnya aku tak pernah tipu kau, bila aku acah-acah sikit kau dah ragu. Apatah lagi kalau dengan orang yang kau taktahu mungkin sebelum ni pernah tipu kau. Percaya? Come on lah Fik. It's just TRUST you know. You don't even believe him. If you do believe in him, you wont be this so dissapointed. Kau kena bezakan antara TRUST and BELIEVE."

"Okay, believe ni dalam bahasa Melayu pun percaya jugak kan? Hmm."

"Fik, kau percaya dia. Kau yakin dengan dia? Kalau kau yakin kau takkan kecewa macam ni lah bila dia khianati kepercayaan kau. Kau tak salah letak percaya dekat dia.Cuma kat mana kau letak yakin kau? Aku rasa kau tak yakin pun, kan?"

"Hmm ya memang aku tak yakin. Sebab aku sendiri tak tahu sejauh mana dia boleh dipercayai."

"Fik, yakin ni kuat kau tahu. Macam kau yakin dengan Allah yang bila kau berdoa, Dia akan makbulkan. When you believe in something, you need a very strong connection with it-- the strongest. No one could beat it. Dan aku percaya, yakin ni kita hanya mampu letak yang terbaik pada Pencipta kita je. Maksud aku tiang keyakinan kita. Yakin dengan manusia lain dengan yakin dengan Allah. Dia lagi berkuasa, kan?"

"Emm, betul jugak. Thanks kawan. Aku percaya kau. Yakin dengan kau. Tapi aku kena letakkan keyakinan tu yang paling atas dekat Dia. Macam tu kan?"

"Haa, macam tu lah. Just believe in Him. You wont regret anything. Really."

"Okay, esok belikan aku aiskrim! Haha."

"Aishh kau ni Fik sempat lagi. Yelah-yelah. Haha."


******
Secara terus terang,saya berhadapan dengan dua benda ni. Percaya dan yakin. Bukan mudah percaya orang apatah lagi nak yakin dengan orang. Kadang kita percaya, orang khianati. Belum sempat kita yakin, sekali lagi dikhianati. Mungkin jugak salah sendiri. Sebab lupa dekat mana sepatutnya letak percaya dan yakin tu. Salah sebab lupa yakin dengan DIA? 


Dan sekali lagi,

Jatuhnya harapan pada tempat dan masa yang salah betul-betul ajar aku supaya bangun dengan cara yang betul. Sendiri. Dengan kekuatan dariNYA.



P/S: insyaAllah ada kesinambungan entri ni ya? Sebab takut panjang sangat nanti bosan nak baca. :)




Jatuh Yang Menghidupkan #1

[nuur]
260114
0302



Label: , , ,


3 comment(s)