POSTED ON Sabtu, Mac 02, 2013 by Nuur Shahirah \\
Bismillah



A : Aku sedih sangat weh. Tak tahu nak cakap macam mana.

B : Hang ni awat. Cuba habaq sikit nak dengaq. Dari semalam aku tengok. Termenung panjang.

A: Emm aku tak reti la nak habaq macam mana. Rasa macam dalam sangat rasa ni. Hmm.

B : Macam mana aku nak tolong eh. Kadang-kadang ada benda kita tak dapat nak cerita kan. Jadi macam 
ni lah aku tak paksa hang. Back to basic. Back to Allah. Dia je tahu apa yang hang rasa. Habaq la semua apa yang hang nak. Nak marah ke nak sedih ke nak gembira ke. Apa orang kata tu all out! Haa. Boleh?

A : Okayy. Mintak maaf naa susahkan hang. Terima kasih tau. Walaupun aku tak mampu nak habaq apa-apa.

***

     Apa khabar sahabat? Apa khabar imanmu hari ini? Apa khabar amalan fardhu mu? Apa khabar amalan sunatmu? Sama-sama kita doa kan moga saya dan anda masih aman dalam iman, sejahtera dalam rahmatNya.

Sahabat, 
Sebelum kalian lebih jauh meneroka artikel saya pada kali ini, boleh tak saya nak tanya satu soalan kepada anda? Boleh la boleh la. Boleh kan? Kalau anda cakap boleh, sy ucapkan thannnnkss terima kasih syukran arigato gracias! Tapi kalau tak boleh, anda tetap sahabat saya yang terbaik ! Thumbs UP! J

Sahabat,
Pernah tak saudara merasakan satu saat dalam hidup ini, kita letih sangat dengan suatu beban dosa  dalam diri, kita ingin meluahkannya  tetapi ianya adalah rahsia hati yang kita simpan sekian lama, yang mustahil untuk kita meluahkannya kepada sesiapa? Saya pernah merasakannya, dan menanggung beban rasa itu membunuh jiwa saya dalam diam, meracuni takwa saya tanpa sedar.

    Tapi, di saat itulah, saya ditemukan dengan sebuah hakikat. Hakikat dan kepastian yang jelas. Di saat saya tidak mempunyai sesiapa untuk meluahkan apa yang ada di hati ini, saya masih ada Allah s.w.t. Sebelum ini hati saya dimomok kan dengan indahnya kefanaan dunia, sehingga saya lupa bahawa di sisi kita sentiasa ada Zat Yang Maha Rahim, saya alpa bahawa kita memiliki Zat Yang Maha Mendengar mendengar keluhan hati saya saban hari, saya lalai daripada mengingati sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun. Allah, Allah, Allah, berdosanya diri..

Allah s.w.t berfirman : Surah Qaaf, ayat 16 

Dan demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang (pengetahuan) Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya.

    Sesungguhnya Allah itu amat dekat dengan kita. Lebih dekat daripada diri kita sendiri. Dan kepadaNya lah yang selayaknya kita mengadu saban hari, kepadaNya lah selayaknya rintihan kita diperdengarkan, kerana Allah adalah Zat yang Maha Berkuasa, Zat yang Memilki Segala Sesuatu! Kerana Allah s.w.t lah yang menyayangi kita hambaNya, dengan mawaddah kasih yang tiada tolak bandingnya.

NOTA HATI KECIL BUAT KITA

Sahabat, 
Perdengarkanlah rintihan rindumu kepada Allah, nescaya Dia akan mempetemukanmu dengan keabadiaan sebuah ketenangan.

Sahabat, 
Linangkanlah air mata syahdu atas dosa-dosa mu yang tidak mampu engkau hitung, nescaya Dia akan memberikanmu jalan keluar ke SyurgaNya.

Sahabat, 
Serahkanlah sepenuh pengabdianmu  kepadaNya, nescaya Dia mendekatkanmu dengan RahmatNya.

Sahabat,
Belajarlah mencintai. Mencintai Allah yang memiliki dirimu, menakluki hatimu.


Salam perpisahan.
Allahua'alam.


Psstt.
BooksManiac said to CalculusManiac " Thumbs up! Harapnya sudi lagi mencoret di sini."



{ CalculusManiac | BooksManiac }


Label: , ,


4 comment(s)