POSTED ON Ahad, Mei 08, 2011 by Nuur Shahirah \\
bismillahirrahmanirrahim...


   Hari ini 8 mei 2011..tak tahu kenapa sejak kebelakangan ni rajin mencoret di blog ni..alhamdulillah..hmm santai santai bersama keluarga petang tadi sambil menonton televisyen..alkisahnya cuba kita tengok di tv sekarang banyak iklan tentang hari ibu kan?bila hari ibu?duk iklan tapi takda pulak bagitau hari ibu adalah pada sekian sekian tarikh..dengan segala inisiatif yang ada google la..maklumat di hujung jari katakan..*bak kata sahabat ana maklumat di hujung kuku..tak kisahlah..mr. google pun keluarkanlah banyak-banyak tarikh..ooohhh..8 mei rupanya..tapi kalau kita perasan kan orang selalu kata sebenarnya hari-hari ialah Hari Ibu..jadi hargailah ibu anda..tapi betul tu setuju 185%..tapi pada pandangan ana Hari Ibu ni kira dapat mengingatkan kita tentang segala jasa ibu kita kan..mungkin ada yang jauh dari ibu..jadi dengan adanya hari ibu ni sekurang-kurangnya kita ingat ingat dan hargai ibu kita..

        haa. macam biasa kalau anda perasan selalunya tiap kali ada sambutan hari raya ke mesti ada rancangan-rancangan yang memaparkan suasana hari raya...petang tadi buka siaran astro ada satu drama tajuknya Atas Nama Ibu..mula-mula tak tengok pun sebab tak faham..tapi bila sampai part-part kemuncak tu macam menarik jadi cubalah tengok..baca tajuk pun boleh agak kan tentang apa..macam selalu kita tengok tentang anak-anak yang lupakan ibu..drama ni lebih kurang macam tulah jalan ceritanya..


      Dalam drama tersebut menceritakan tentang anak-anak yang lupakan emaknya tapi cuma ada seorang anak lelaki dia yang betul-betul jaga dan hargai mak dia..walaupun emak dia masuk penjara..yang paling ana suka dialog anak yang menjaga emaknya itu (ana namakan Roslan) apabila berhadapan dengan abang dan kakaknya yang langsung tidak menghormati emak mereka..

   Alkisahnya mereka adik beradik mempunyai sebuah syarikat..Roslan yang banyak menguruskan..dalam satu scene di mana mereka adik beradik ingin membuat satu keputusan..apabila berkumpul berbincang dengan semua dan mereka bersetuju..kebetulan emak mereka berada di situ..

Roslan : hmm...emak macam mana perjanjian ni..ok tak?


Emak   : mak rasa ok je kalau kamu semua setuju dan kalau itu yang terbaik..


Abang  : buat apa tanya mak ni..bukan tahu pun pasal perjanjian ni..dah lah dalam bahasa inggeris..bukan faham pun..


Kakak  : yelah..mak tak tengok pun perjanjian tu kenapa nak tanya mak..


Roslan  : hmmm..saje..nak ambil berkat..

ana highlight kan kata-kata Roslan "saje..nk ambil berkat.." 

ayat tersebut banyak kali disebut oleh Roslan..hatta ketika mereka berbincang untuk memilih seorang pekerja yang telah ditemu duga..pandangan emak sentiasa diminta oleh Roslan..

ana ingat lagi satu dialog..

Abang : kenapa mesti tanya pendapat emak?emak bukan tahu apa-apa pun tentang syarikat..


Roslan : abang tahu tak masa mak kat penjara tu..saya selalu mintak pendapat mak tentang syarikat..cuba abang tengok..syarikat kita maju..

lihat..bila seorang anak yang sangat menghargai ibunya..*semasa di penjara Roslan selalu melawat emaknya
mungkin kita lihat ayat "saje..nak ambil berkat.." macam kecil je..tapi kalau ditekan pada perkataan berkat itu..masyaALLAH...satu perkara yang amat penting dalam hidup kita..apa jua yang kita lakukan kalau tiada keberkatan maka tak jadilah seperti apa yang kita mahu kan..

apa yang dapat ana simpulkan di sini kepada semua mesej yang nak disampaikan sempena hari ibu ini mari kita sama-sama menghargai dan mendoakan ibu kita yang telah menjaga kita...bagi yang masih mempunyai ibu sama-sama kita hargai mereka..dan bagi mereka yang telah kehilangan ibu doakan ibu anda sentiasa tenang di sana ya...buat semua yang bergelar ibu,emak,ummi,bonda,mama,mummy...

terima kasih kerana menjaga kami
terima kasih kerana mendidik kami
yang paling penting terima kasih kerana melahirkan kami!!



wallahu'alam

*nota kaki : besarnya pengorbanan ibu melahirkan..ana ada ceritakan serba sedikit di sini.. asif jika entri terpanjang..

Label: ,


0 comment(s)